(The Broken)

francia-angol, 2008. 88 perc

rendező: Sean Ellis

A tükröket nehéz megfogni. Olyan matériából vannak, amely bár a lehető legtörékenyebb, mégis a végletekig óvakodunk tőle, hogy megsebezzük őket. Mondjuk ki – félünk tőlük! Mert mindig ott bujkál a gondolatainkban az a rémisztő teória, amikor szembenézünk velük (illetve saját magunkkal), nem lehet-e, hogy egy másik világ pillant vissza ránk? Van-e a tükröknek mélységük, és ha igen, mit rejt vajon? Minden anyagok és objektumok közül egyedül a tükör képes arra, hogy a halálpontos szimmetria mentén kifordítson önmagunkból. Átfordítson saját magába. A tükrökkel éppen ezért nem jó játszani. Alázattal kell feléjük fordulnunk, mert nem ismerjük igazi valójukat. S csak egyszer szippantson, zárjon magába az a paralell univerzum, onnantól elveszünk saját magunk lenni. A túloldalról pedig minden más. De legfőképpen mi magunk.

A The Broken címre hallgató pszicho-thriller, pszicho-horror eljátszik a tükrökkel. Illetve éppen a tükrök, az azokban felbukkanó leképezett valóságok azok, amelyek a szereplőkkel packáznak. Nem tudni, mi okból, de életre kelnek a (kép)mások, hogy gyújtópontjuk ellen forduljanak. Mint egy fertőzés, terjed szét a McVey családon és a közvetlen hozzátartozókon a tükörképek támadása. Ez aztán rengeteg gondolatot, teóriát felvet. Mitől más ez a család az összes többinél? Melyik az igazi valójuk: az annak tűnő, vagy a tükörből előrobbanó? És akkor most akkor mi is lesz akkor? Nem feltétlenül tűnik egyértelműnek a film, de a végére csak sikerült összeraknom (legalábbis remélem). Szóval a kórházban kiszabadult a tükörkép Gina, és éppen hazafelé hajtott az autójában, amikor a valódi Gina megpillantotta őt, és követni kezdte. A lakás(uk)ban aztán a képmás leszámolt a valódival, autóba ült, és egy röpke elmélázás eredményeként balesetet szenvedett. Amikor is emlékeit feledve a valódi Gina elméjében találta magát, és önnön maga után eredt. Majd a fináléban tudatosodott benne a valóság, és visszatért az indentitása. De lehetett akár fordítva is, sajnos még mindig bizonytalan vagyok kissé. Ám bárhogy is legyen, a nagy kérdés az, vajon Gina (mindegy, hogy az eredeti vagy a képmás) miért nem ismerte fel a saját házát, lakását…?

Nem az a baj a történettel, hogy nem rágja szánkba a megoldást, hanem az, hogy bármelyik teória mellett is teszem le a voksomat, megtámadható. Úgyhogy hajlamos vagyok úgy ítélkezni, lyukas a koncepció. Amúgy, a sztori nem kielégítő egyértelműségét leszámítva, a film nagyjából rendben van. A The Broken atmoszféráját tekintve konzekvensen felépített pszicho-horror, amely nem esik nekünk, de lassított tempója és rejtélyes légköre miatt végig feszültségben tartja úgy a képernyőt, mint a nézőt. Puhán és óvatosan sikló kamerakezeléssel operál, ezzel érve el, hogy egyetlen pillanatig sem érezhetjük biztonságban magunkat. Ahogyan a tükör mögött is folyton lesben áll(hat) valaki. Bár látszólag a ritmusra lehet panasz, valójában következetesen marad a film a saját maga szabta dinamika keretei között, ezzel húzva egységes burkot a sztori köré. A kékes színek is ezt a hatást erősítik. Helyenként viszont becsúszik egy-egy mélypont, disszonánsnak érzett jelenet, amely hol textúra-idegen, hol pedig történeti lógó mellékszál (a metró elé vetődés a képért; a terapeuta elvarratlan karaktere).

Egy azonban biztos. Stílusos, félelemfaktort jól fel- és megcsavart körítéssel szegez a történetbe Sean Ellis író-rendező, még ha a film egy idő után kifáradni is látszik. Van néhány olyannyira megkomponált jelenet, amely filmen Hitchcock-ot, szövegbeli képzeletben pedig mondjuk Stephen Kinget idézi (a fürdőkádban áztatós, relaxálós rész; vagy mondjuk a metróban történő kiútkeresés). Mindenesetre az a néhány elejtett jelenet-csökevény, amely azt sejteti, hogy itt közel sem csupán a család érintett a tükörképek támadásában, jórészt a film egésze után kezdi kifejteni hatását (mondjuk például akkor, amikor leülök kritkát írni róla). A film eleji röntgenképen a fordított szervezet (szív a jobb oldalon); a metrón az öregasszony, aki képes megkülönböztetni a képmásokat a valóditól; az öcs házában lakó ázsiai, és annak megváltozott felesége. A The Broken tehát kétségbe taszít, és ott is tart, egészen a végéig – esetleg még tovább. Kontúros koncepcióján bár lehetséges, hogy plecsnit hagy a támadhatóság, megvalósítása tényleges pszicho-horror atmoszférát teremt. Egyetlen, ámde annál véresebb erőszak-jelenetét leszámítva (amelyben aki nem ismeri fel a Psycho előtti tisztelgést, nem érdemel több horrort az életében), szinte brutalitás nélkül okoz sokkot a nézőnek. Igaz, hogy a maximumhoz, sőt a "maximum alá"-hoz is néhány összetevő hibádzik, friss és nyugalmat háborgató, intellektust mozgósító film, amely jóleső látványosság egy mostanában eltűnőfélben lévő zsáner kulisszái között.

Szerző: siz1977  2010.01.05. 20:44 5 komment

Címkék: francia angol

A bejegyzés trackback címe:

https://siz1977.blog.hu/api/trackback/id/tr821649961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igor20 2010.11.09. 18:20:28

Szia!
örülök, hogy másnak is tetszett a film, nemcsak nekem. Írtad, hogy bizonytalan vagy az összefüggésekkel, azt hiszem én tudom a megoldást..:)

Gina tükörképe a kórházban jött elő a tükörből. Az igazi közben elment autóval, amit az utcán a tükörkép látott is. Követte a lakásába (azért nem tudta, hogy az ő lakása, mivel a kórházban "kelt csak életre"), ott pedig megölte az igazit. Ezután autóba szállt, majd ő karambolozott. Innentől kezdve emlékezetkisesés és csak a végén, mikor megtalálja a lakásban az igazi Gina holttestét, akkor jön rá, hogy ő a tükörkép, nem fordítva.

Volt egy jelenet, azt hiszem a metrón, mikor egy idős néni mondta pár embernek, hogy te is olyan vagy (azaz ők is már csak a tükörképek)...Akkor én már sejtettem, hogy lesz egy nagy csavar a végén.

Persze marad elég sok megválaszolatlan kérdés:
- kik ezek?
- miért csinálják ezt a szerepcserét?
- stb.

Azt hiszem, hogy akkor jó egy film, ha nem rág mindent a szánkba, maradnak elvarratlan szálak, amiken olyan jó gondolkodni. Ez a film pedig tökéletesen megfelel ennek. Nálam 10 pontos. :)

Ha még akar valaki hasonlóan csavaros filmet nézni, akkor ajánlom Nicole Kidman főszereplésével a Más világot.

Minden jót!

siz1977 2010.11.10. 14:53:30

@Igor20: Köszönöm a hozzászólást, kedves Igor! Így már számomra is érthetőbb a film.
A Más világ zseniális film, bár én időközben rájöttem, mi lesz a csattanója, de csak egy futó gondolat erejéig. :-) Azóta is nagy kedvencem.

Igor20 2010.11.24. 21:40:09

@siz1977:

Ha nem gond, akkor ajánlanék egy pár filmet, amik nekem nagyon tetszettek (úgy veszem észre te is elég nagy filmes vagy:) )
- Felvéve 1,2 (rec)
- Tükrök 1,2 (mirrors)
- Eredet....ezt nem is olyan régen láttam. Kicsit nehezen indult be, de utána végig lekötött. Na ez az a film, amiről elég sokáig lehetne beszélgetni, hogy mi, hogyan, merre.

siz1977 2010.11.25. 10:00:50

@Igor20:

- A rec a spanyol [rec] akar lenni? Valami botor ennek adott magyar címet? Jézusom! Amúgy mindkét része zseniális szerintem!
- A Tükrök 1 is jó, Kiefer-t imádom, mint örökös Jack Bauer-t, a folytatás már nem érdekel nélküle, videofilmként.
- Az Eredetet pedig pár hete láttam: én sokkal csavarosabb sztorira gondoltam, s bár volt benne elrejtett, kételyt ébresztő momentum, nekem akkor is egy szimpla filmként csapódott le, unalmas és végtelenül sablonos 3-adik álomszinttel, gyenge befejezéssel. Sajnálom...

Igor20 2010.11.29. 15:30:45

- Igen, elvileg Felvéve a címe a rec-nek...:)

- Pedig jó a Tükrök 2, ha jól tudom tervezik a harmadik részét is, bár az már az épületen kívül fog játszódni, úgyhogy a hangulata már más lesz szerintem.

- Úgy látom nem nagyon tudok olyat mondani, amit még nem láttál...
Ha az Út című filmet már láttad, akkor szeretném tudni, hogy mit gondolsz a végéről...illetve szerinted mi is a tulajdonképpeni vége? (tényleg érdekel, eddig nem sokan osztották az én álláspontomat, bár szerintem így a logikus)
süti beállítások módosítása